9 Månader

Idag är Aurora 9 månader, wohooo!! Shit vad tiden har gått fort, tänk att det blir 1 års kalas om 3 månader och det är jul om 2 mnader, underbart!

I övrigt så har jag haft fullt upp, har inte riktigt hunnit med att blogga något, haft något att pyssla med hela tiden. Men jag drar lite kort om vad som hänt i veckan.
I tisdags så var jag in till storebror i stan för vi skulle åka till tatueraren och boka tid, jag fick tid redan på torsdagen (igår) men jag var inte redo med bara 2 dagars mellanrum så jag sa ge mig nästa tid, så då fick jag på måndag. Så på måndag blir det tatueringsdax, å jag e sjukkt nervös!! Trots att jag redan har 4 tatueringar, men det sägs göra ont på handleden, ena kompisen sa dessutom att det var värre å tatuera handleden än å föda barn, sen dess vart jag sjukt nervös. Fast jag tror inte att det direktgör så ont å tatuera handleden men det lär ju visa sig på måndag, hehe. Har jag överlevt en vaginal förlossning så borde det vara "peace of cake" att tatuera in 6 bokstäver på handleden med!

I torsdags så var jag & Aurora till öppna förskolan för första gången och det var faktiskt mysigt, så varför har vi inte gått dit tidigare? Ja bättre sent än aldrig, så nu blir det att gå dit varje vecka :) Gick dit med Emma & Savannah så våra små busfrön lekte en massa. Aurora var helt slut efter 3 timmars lek så när vi kom hem så sov hon lunch i över 2 timmar, kan säga att det aldrig har hänt förut, sover max 1 timme! haha, så jag tror att min lilla sötnos kommer att älska dagis.

Idag var vi till bvc, tog en promenad dit imorrse. Så nu väger lilltjejen 8480 gram & 72 cm, huvudomfånget var 44 cm. Så hon växer å frodas, precis som det ska va :) Nästa gång så kommer bvc hem till oss, å det blir vid 10 månader. Ska bli spännande. Vi pratade dessutom om amningen, så jag ska få tabletter nästa vecka som gör att mjölken kommer att försvinna. Hon skulle kontakta en läkare så denne skrev ut tabletterna åt mig till nästa vecka, så de ska bli skönt. Har ju kämpat ett tag med amningen om man säger så, utan nå större resultat. Men finns de ingen mjölk sen så finns de ingen.

Åh nu till det som många har väntat på, hehe. Var ju till frissan i onsdags å klippte mig, jag vart sjukt nöjd! Grymt skönt att bli av med peruken som bara hängde där. Så jag slänger väl in en å annan bild på hur det blev, men bilderna är taget med kameran på min nya bärbara dator så vi får se hur det vart, har inte ställt in den eller så ännu.


Kommentarer
Postat av: johanna

Jag lovar dig att få en infektion och bli snittad och vara jättesjuk är värre än att föda normalt.

Dessutom kan nog inget slå den smärtan jag hade i flera veckor, inte ens en tatuering som går över i smärta samma dag.



Så att föda barn och tatuera sig tycker jag man inte kan likna varandra. jämföra.

Går bara inte.

Jag skall själv tatuera mig vid handleden, iaf på armen. Men den dagen som jag upplever denna smärta igen som jag gjorde för snart 9 månader sedan, den dagen blir nog otäck.

Tatuering och förlossning är ju olika sorters smärta.

=)



Jättefin du blev i håret.

2008-10-17 @ 20:11:51
Postat av: Madelene

Johanna - Såklart tatuerings smärta å förlossningsmärta är två helt olika saker. Men du kan endå inte säga att snitt är värre än att föda vaginalt när du inte har födit vaginalt. Det e så individuellt, vissa tycker vaginalt e värre å andra tycker snitt e värre. Kom tillbaka när du har gjort både och lixom.



Tackar, jag vart supernöjd å trivs bättre i kort hår

2008-10-17 @ 20:50:20
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Madde- Att bli snittad normalt och normal vaginal förlossning är en sak.

Men jag kunde inte gå normalt förrän ca 2 månader efter förlossningen.

Blev snittad + extremt sjuk+ infektion varav jag blev sjuk av. Så jag tror inte att de som bara blev snittad mådde lika.

För jag gick konstant på smärtlindring i 14 dagar samt morfin i par dagar.

Du kunde ju gå på en gång, men ej jag.

Så jag jämför mitt med att göra en tatuering är ingen smärta jämrför med min uppevelse.

Men det är ju självklart person till person.

Allt bra annars med familjen?

2008-10-17 @ 21:34:35
Postat av: Madelene

Jo såklart det gör ont att få infektion i ett operations sår, absolut. Allt e bara bra med familjen, själv?

2008-10-17 @ 22:05:26
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Johanna

Madde- Ej infektion i såret.

Hade GBS infektionen. Dvs i kroppen, där nere. som tusentals kvinnor får i samband med grav.

Så fick hög feber, kräktes mm. och värkarna blev sämre och jag sämre allt eftersom.

Så.. var mycket därför det blev snitt. för jag var utmattad och värkarna gick ner.

GBS kan även göra barnet svårt sjuk och den kan dö, mamman blir mycket sjuk.

Så jag hade det otroligt tufft lång tid efter.

Medans alla andra mammor var uppe och sprang och lekte, men inte jag.

Kunde inte ens hålla Ida normalt på BB utan smärta och smärtlindiring mm.

Efter någon månad gick det bra.

2008-10-18 @ 10:59:44
Postat av: Malin

Hehe du behvöver nog inte oroa dig. De gör faktiskt inte så ont på handleden!

2008-10-18 @ 11:58:34
Postat av: Madelene

Johanna - Jo jag vet vad GBS är. Man brukar oftast få dropp på förlossningen så det inte går över till barnet, så de fick du säkerligen. Mjo men dte finns dom som har fött vaginalt oxå som inte kan gå på en gång, eller på flera veckor. Allting är individuellt vettu. Alla har vi olika smärtgränser och så är det. Jag är bara tacksam att jag var så pigg under hela förlossningne och efter, jag ville åka hem redan efter 6 timmar, men då inte lillan ville äta direkt så fick jag stanna til ldagen efter, sen åkte vi hem. Jag mådde bra under hela graviditeten, förlossning och efteråt. Men som sagt, allt e individuellt.

2008-10-18 @ 13:31:52
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Elisabet

du blev jättefin i håret :) så snart har du din tatu - ja velar ja.. he he ...

snitt o inte ja jag orkar inte ge mig in i den diskutionen.. kan säga att första katastrofsnittet gjorde ondare än nu när ja var vaken men de gjorde förbannat ont andra gången med.. men som sagt andra måste ha smärstillande för o ta ut en sticka medans andra klarar av de utan.. ja menar alla har olika smärtgräns.. trevligt helg

2008-10-18 @ 13:45:47
Postat av: sabina

Håret blev skitbra!

2008-10-18 @ 13:55:34
URL: http://sabinaal.blogg.se/
Postat av: Madelene

Elisabet - Jo snitt gör säkerligen ont, precis som vaginal förlossning gör. Alla har som du säger olika smärtgränser, så man kan ju omöjligt säga vad som e värst, när man först inte varit med om både och samt det som gör ont för mig behöver inte göra ont för någon annan, allt e individuellt.



Tackar, jag vart verkligne nöjd

2008-10-18 @ 16:55:40
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: ankan

jo precis allt e individuellt, jag tyckte de inte gjorde speciellt ont att födda. medans andra tycker de e jätte hemskt..

Ska du skriva auroras namn på underarmen?

2008-10-18 @ 21:28:43
Postat av: Madelene

Ankan - Jag tycker att värkarna var jobbigast, dom var riktigt smärtsamma. Själva födandet, asså när hon skulle ut, tyckte inte jag heller gjorde så ont, det sved/brändes till bara, men inte så mycke mer än så. Men värkarna var inte att leka med!

Japp jag ska tatuera in Aurora samt hennes födelse datum på handleden. När fick du tid för operation då?

2008-10-19 @ 00:21:23
URL: http://tanteluttan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback