Kul läsning :D

Graviditeten:

Vilka var dina favoritkläder? Mysbyxor och lång tröja
Vad var din/dina favoriträtter?  Som innan typ
Vad var din/dina favoritdryck? Vatten & Cola
Vad tyckte du inte om? Inge speciellt vad jag minns
Var det någon favoriträtt som ändrades? nope, men jag började att äta mos & tomat. (hatade det innan)
Vad var du mest sugen på? Sötsaker
Hade du halsbränna? Några få gånger mot slutet när jag låg ned
Hade du foglossning? Nix
Hade du sammandragningar? Nä, inte vad jag märkte av
Mådde du illa? Inte en enda gång.
Vilken sovställning var bäst? på sidan
När var din BF-dag? 19 januari
Gick du över tiden? Nej, fick 2 dagar före (17 januari) 
Hur mycket gick du upp i vikt? 8 kg
Hade du mycket vätska i kroppen? Nix
Hur var ditt psyke? stabilt =)
Gnällde/klagade du? nej, inte så mycket tror jag =)
Vad trodde du det var för kön? Flicka
Visste du vad det var för kön? ja, vi kollade på UL
Hur låg ditt SF-mått? Minns inte men följd emin kurva iaf
Var du rädd för något? Nja, lite smårädd för förlossningen men inte så farligt.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? naturlig förlossning
Hur ser du på graviditeten idag? Otrolig upplevelse & jag kan sakna magen ibland.

Förlossningen;

När började din förlossning?
15 januari kl 23:00 på kvälllen.
Hur började den? Kollade på prison breake när värkarna började och kom med 11 min mellanrum
När åkte du/ni in till förlossningen? Dagen efter kl 8 på morgonen efter att vankat runt i hela lägenhetens alla vrå med värkar.
Varför? dom tyckte vi skulle komma in och jag hade mycket ont
Vem/vilka åkte du in med? Mikael var med hela tiden & mamma skjutsade oss första gången, andra gången pappa & tredje gången mickes bror jeppe.
Fick du/ni åka hem igen? Ja, flera gånger. Kom först in 16 januari kl 8 och allt såg bra ut, var dock bara öppen 2,5 cm så fick åka hem, åkte in igen vid 3 tiden och samma visa, öppen 2,5 cm och fick åka hem. Men skulle då komma tillbaka till kl 20 för att bli inskriven då det redan gått så lång tid. Men vid 18 tiden stod jag inte ut längre och vi åkte in och blev inskriva, ännu 2,5 cm.
Vilket sjukhus skedde förlossningen på? Gävle sjukhus
Hur mycket var du öppen när ni kom in? 2,5 cm alla 3 gångerna
Vad hände under tiden du/ni låg inne på förlossningen: När vi kom in så fick jag bada lavendelbad för att jag skulle öppna mig mera, låg i badet från ca kl 19 tiden till 22, hade endats öppnat mig till 0,5 cm, asså till 3 cm. Badet hjälpte inge mera så jag ville kliva upp, såg redan ut som ett russin efter 3 timmar lixom. Kom in på våran sal igen och fick lägga mig i sängen ett tag, efter en stund så fick dom ta hål på hinnorna och ge mig lite dropp så förlossningen skulle starta, behövde lite igångsättning. Efter det så tog jag epidural vid 23 tiden men den hjälpte inte ett skit, ju mer jag tröck på knappen ju mer blod kom på ryggen, sa micke till barnmorskan. Dom fick sätta om den vid 03:30 tiden och då hjälpte den i ca 1 timme, sen kom krystvärkarna och 05:17 är hon född.
Vilken/vilka var med under förlossningen? Micke, han lämnade inte mig en enda sekund, bokstavligen! Från att vi blev inskriven 16 januari kl 18 tills hon var född 17 januari kl 05:17 så lämnade han mig inte en enda sekund, han gick ens på toaletten och åt eller drack ingenting.
Tog du nåt smärtstillande? lustgas & epidural
Grät du? När jag fick upp Aurora på famnen så kom tårarna
Vad tyckte du var jobbigast? Att förlossningen var så utdragen & tog så lång tid, från 15 januari till 17e. 
Var du rädd för något?
Nja, hann nog inte att tänka på det under förlossningsarbetet, var nog bara orolig att hon aldrig skulle komma ut, kändes som så.
Hur lång tid tog det? Oj oj, det tog väldigt lång tid. Har inte räknat timmarna med värkarna började 15 januari kl 23, blev inskriven på förlossningen 16 januari kl 18, hon föddes 17 januqari 05:17, så räkna själva!
Hur ser du på förlossningen idag? Den gick bra trots att den var jobbig, otrolig upplevelse det oxå och gör det gärna igen!


Barnet;

Vad blev det för kön?
Flicka
Hur mycket vägde barnet? 2918 gram
Hur lång var barnet?
50 cm
Vad var huvudomfången?
33 cm
Hur mådde barnet? Sådär, hon hade svalt så mycket fostervatten innan hon kom ut så hon mådde illa och ville inte äta, kräktes några gånger. Dagen efter så åt hon och vi åkte hem efter lunchen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback