Värkar ..

För precis 1 år sedan så började mina värkar, dom började den 15 januari runt kl 23 tiden någon gång.
Ganska häftigt när man tänker tillbaka på tiden, hur nervös man var då när dom äntligen började och hur dom skulle kännas, hur glad man var att snart få träffa sin bebis som legat i ens mage i 9 månader, hur nervös man började att bli inför förlossningen och hur ont de skulle göra, hur lång tid det skulle ta osv.. Det var mycket som snurrade i skallen denna tid och alla känslorna kom på samma gång, hehe.

Förlossningen tog dock sina lilla tid, eller man kan rättare sagt säga att värkarbetet tog tid, förlossningen gick rätt så fort bara den satte igång ordentligt. Så den är jag väldigt nöjd med, men det som var allra jobbigast var värkarna, att gå med dom så länge. Aurora föddes ju inte fören den 17 januari så det var ju 2 dygn med värkar typ. Vattnet tog barnmorskan hål på vid 23 tiden den 16 januari och då började det att hända grejjer, då kom värkarna mycket tätare och man hann knappt att andas emellanåt, sen kom krystvärkarna vid 04:45 och hon föddes torsdagen den 17 januari kl 05:13!
En helt underbar dag som jag aldrig kommer att glömma, ingenting slår att få upp ens bebis på magen, det är en obeskrivlig känsla, den går inte ens att förklara, den måste upplevas!


Tänk att nu på lördag om nästan bara 1 dag så är det Auroras första födelsedag, tiden har aldrig gått så fort som den gör nu. Liten börjar bli stor och snart 1 år.  Jag älskar min dotter & sambo över allt annat!



Aurora ca 6 h :)



Kommentarer
Postat av: Emma

Du är utmanad i min blogg :)

2009-01-16 @ 02:54:49
URL: http://angelkid.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Ja vart tar tidddddddden vägen?? Grattis i förskott lilltjejen ;)

2009-01-16 @ 06:48:08
Postat av: johanna

Mm tiden går fort.

hehe 2 dygn med värkar =) jag hade 14 dagar med förvärkar och smärta.

Men nu är det ju över och våra barn är här.

Grattis till roran 1 år.

2009-01-16 @ 08:56:31
Postat av: Madelene

johanna ~ Haha! Du kan ju inte räkna förvärkar som värkar, det e ju två skilda saker å långt ifrån varandra i smärta. Förvärkar behöver inte betyda att något är på gång, man kan ha förvärkar redan från 4e månaden. Men riktiga värkar får man när man förlossningne är igång. Så säg inte att du hade värkar i 14 dagar för man får inte gå med värkar i 14 dagar, hehe. Skillnad på riktiga å förvärkar, dom gör inte ens hälften så ont :) Du hade med andra ord förvärkar i 14 dagar, inte samma sak :D

2009-01-16 @ 10:23:42
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: johanna

Ja jag hade förvärkar i 14 dagar, men denna värk va ju jobbig, men sa inte att jag hade vanliga värkar, dem hade jag 16 timmar innan snitt.

=)

2009-01-16 @ 11:23:54
Postat av: Madelene

Johanna ~ Men du skrattade ju typ åt 2 dygn och sa att du gick med värkar i 14 dagar. Det e lixom inte samma sak. Värkar får man när förlossningne är igång och dom var sjukt ont jämfört med förvärkar. Jämför istället dina 16 timmar mot 2 dygn du..



Ont innan förlossningen startar har nog dom flesta på ett eller annat sätt. Jag hade dock inga förvärkar så, men hade sjukt ont i revbenen då hon låg där med sina fötter dom sista veckorna så mot slutet kunde jag inte ens sitta upp, fick typ halvligga när jag skulle äta osv. Var pain att sitta upp.

2009-01-16 @ 11:57:22
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: johanna

Jo men jag har också haft Värkar madde.

Glömde du bort det? eftersom du skrev att det gör sjukt ont gärmfört med förvärkar, jo jag vet.

Nej 14 dagar med kraftiga förvärkar och sedan värkar från 04:30-19:00 mellan 5 och 7 var det lite uppehåll.

Men sen kom allt igång.

men ingen tävling, sa bara att jag hade förvärkar i 14 dagar, thats´all.

2009-01-16 @ 12:19:54
Postat av: Elisabet

Får ja vara med o slåss?? heheh hade sammandragningar o förvärkar från 4de månaden.. hehe Men man kan inte jämnföra sig med andra - allt gör olika ont.. man har olika smärtgräns.. men ja skulle tro att värkarna vid förlossning gör ondare - men va vet ja har INTE varit där...

2009-01-16 @ 17:32:47
Postat av: johanna

Elisabeth- Jag hade foglossning sammandragningar sedan vecka 13, förvärkar sedan vecka 22 ca och sedan kraftiga värkar fast jag fick medel mot värkarna för snitt.

Men som sagt man har olika ont.



Jag vet tyvärr vissa som skryter om hur duktiga de var att föda barn medans jag gjorde snitt och inte alls typ va bra enligt dem. Jäkla skrytmånsar alltså.

Tog nästan 2 månader innan jag kunde gå normalt efter födseln.Så gissa vem som hade jobbigast.

När madde födde rora så försvann smärtan enligt henne när hon kom upp på magen, medans min var kvar flera månader senare. Jag blev alltså sjuk pga gbs bakterie som vi kvinnor bär på till vardags.

2009-01-16 @ 17:45:06
Postat av: Marie

Ja tiden går fort som tusan... Se bara på mina =)))

Och man glömmer fort hur ont det egentligen gjorde vid förlossningen... Å tur är väl det...annars skulle man väl bara ha skaffat sig en bäbis... =)

2009-01-16 @ 18:35:57
Postat av: ankan

Ska jag oxå vara med å vara dryg som alla andra =) Heheh, jag var öppen 6cm utan att ha kännt nåt hehe..

Låg med värkar i 4 och en halvtimme sen va han ute.. Heheh..

Men som sagt alla är vi olika, å det här är maddes blogg, hon skriver vad hon tycker å känner, tål man de inte kan man tryka på krysset...

2009-01-16 @ 19:10:49
Postat av: johanna

Hehhe.

Nu har vi alla skrivit lite.

Tur att vi är olika varandra annars hade det vart tråkigt.



=)

Snart fyller roran

2009-01-16 @ 19:40:36
Postat av: Madelene

Roligt att flera ville vara med och kommentera :)





2009-01-16 @ 20:17:46
URL: http://tanteluttan.blogg.se/
Postat av: Elisabet

Johanna - ja skrev mest på skoj :) ja har gjort två snitt.. ett urakut - sövdes o ett i vaket.. hade ont i 2.5 år efter det första o nu efter de andra så har ja inte ont längre o nu är det 1.5 år sedan..

Ja tycker de som föder vanligt är starka tjejer -tyvärr fick ja aldrig uppleva det :(

Men som någon skrev all smärta glöms med tiden.. nu snart fyller du lilltjejen.. o mamma o pappa kommer sitta o drömma tillbaka o bli tårögda - hände oss iaf.. grattis

2009-01-16 @ 22:03:03
Postat av: Elisabet

Johanna - konstigt att er lilla ida ville stanna i magen ända till slutet av graviditeten om du nu mådde så dåligt..

2009-01-16 @ 22:05:33
Postat av: Elisabet

Till Aurora - nu snart fyller du lilltjejen.. o mamma o pappa kommer sitta o drömma tillbaka o bli tårögda - hände oss iaf.. grattis

2009-01-16 @ 22:28:22
Postat av: Angelica

jag hade värkar värkar 3 dygn innan min första skulle födas hemskt hemkst..min andra tror ja det va nån tim med bara å utan bedövning inge hanns så nu har jag vart med också:) som många sagt alla är olika..knappast nån tävling vem som har ondast före/efter..vi har alla fött å visat bara på det viset att vi vart starka å klara det:))Grattis till till flickan på 1 års dagen:D

2009-01-17 @ 10:50:27
Postat av: Anonym

jag hade värkar värkar 3 dygn innan min första skulle födas hemskt hemkst..min andra tror ja det va nån tim med bara å utan bedövning inge hanns så nu har jag vart med också:) som många sagt alla är olika..knappast nån tävling vem som har ondast före/efter..vi har alla fött å visat bara på det viset att vi vart starka å klara det:))Grattis till till flickan på 1 års dagen:D

2009-01-17 @ 10:52:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback