Förlossningsberättelse

Ja då gör vi ett försök med att få ihop en liten berättelse om hur förlossningen gick till!


Fredag den 14 januari vaknar jag först kl 06 av värkar som kommer med 14 minuters intervall, jag vrålar för mig själv "Jaaaaa", men det skulle jag inte ha gjort. 1 timme senare så slutade dom. Suck! Klev upp kl 9 och dagen rullade på som vanligt, åt frukost, lekte med Aurora, gjorde lunch och efter det skulle vi åka till city gross och storhandla. Kl blir ca 14 tiden då jag börjar känna värkarna igen men jag blåser bort dom och tänker/känner inte efter så mycket, trodde det skulle bli lika som i morse och var helt säker på att det var förvärkar så jag sa till mannen att nu åker vi och handlar. Får värkar hela tiden med ca 10 minuters intervall och väl inne på city gross så får jag stanna upp några gånger då smärtan var väldigt intensiv och värken satt nog i ca 2 minuter. Vi handlade på och åkte hem. Väl hemma så gjorde vi tacos och hade lite fredagsmys. Värkarna fortsatte att komma med ca 10 minuters intervaller. Micke tycker att jag ska åka in till mamma och sova för han var helt säker på att det skulle starta igång under kvällen, jag blåste bort det oxå. Jag hade gått över tiden med 6 dagar så det var säkert 8 dagar kvar tänkte jag. Vi satt i soffan så Aurora fick kolla på en film och äta lite fredagsmys (ostbågar).

Värkarna kommer lite oftare och Micke säger att nu är dom nere på 6-7 minuter så du vet så packa en väska och åk till din mamma, blir smidigare så då det kommer att starta igång mera under kvällen/natten så slipper vi att väcka upp Aurora mitt i natten och först lämna henne hos mamma din och sen vidare till förlossningen. Men jag blåste bort det oxå, nix jag ville vara hemma och värkarna går snart över så lugna ned dig sa jag. Men när klockan var ca 18:30 och Aurora var påväg till sängen så känner jag att, okej, vi packar och åker till mamma utifall att. Då gjorde värkarna riktigt ont. Sagt & gjort så åkte jag och damen till mamma, bilresan in var inte rolig. Det är ingen höjdare att köra bil med värkar kan jag säga, usch & fy! Väl hos mamma så slocknade Aurora direkt.

Kl blev ca 20 och värkarna fortsatte. Jag & mamma kollade på lets dance medan jag satt och sa aj aj lite då och då. Värkarna kom ännu med ca 6-7 intervaller men dom gjorde riktigt jäkla ont, minns inte att värkarna med Aurora gjorde såhär ont så jag vill säga att dom nästan var värre nu 2a gången, mer intensivare lixom.

Kl 22:30 ringer jag till förlossningen och hör lite granna. Dom sa att jag kunde ta 2 alvedon och en varm dusch/bad och föröska vila lite och fick komma in precis när jag ville, när jag kände att det inte gick mera. Så jag gjorde som dom sa, stod i mammas dusch i säkert 45 minuter, det var riktigt skönt. Vid 23:30 gick jag och la mig. Men det gjorde bara mera ont så efter 1 timmes vändande och vridande så klev jag upp, ringde förlossningen och sa att nu kommer jag in och sedan ringde jag till bror som skjutsade mig dit. På vägen dit ringer jag Micke och talar om att nu är jag påväg till förlossningen, ringer dig efter jag gjort kurvan då vi vet om jag får bli kvar eller hemskickad (blev hemskickad med Aurora 2 ggr). Säger åt brorsan att han kan följa med in i rummet då dom ska börja med en kurva och han följer med. Men ångrar sig nog lite när han ser hur ont jag har det hehe. Efter ca 30 min så kommer barnmorskan tillbaka och säger att jag har värkar, jo tack jag vet säger jag lite halvspydigt då jag har ont :D Dom kommer dock lite för glest, kommer med 5-6 min intervall. Jo jag vet det oxå sa jag, men så gjorde dom med dottern oxå och jag fick till slut sättas igång. Okej sa hon, jag ska känna hur mycket du är öppen. Då skickade jag ut brorsan i korridoren som gladerligen gick ut självmant :D

Ojdå säger barnmorskan, du är öppen 4 cm. Så du har gjort ett bra jobb hemma trots att värkarna kommit så glest. Får veta att jag blir inskriven och kommer inte att lämna förlossningen utan våran bebis, yes! Jag ringer till mannen och säger att nu är det dax och han i sin tur ringer sin bror som skjutsar in honom direkt. Säger hejdå till min bror som åker hem och barnmorskan visar mig vårat förlossningsrum och frågar vilken smärtlindring jag vill börja med. Jag vill gärna ha lavendelbad, för det var underbart sist. Så vi traskar oss till badet och 40 min senare så kommer Micke, då är kl ca 01:58 och jag ligger i badet och har det bra :) Jag blir otorligt törstig i badet och ber om att få något att dricka, jag får dom här goda näringsdryckerna som folk brukar spy av :D Men jag tokälskar dom så jag drack nog en 6 st totalt under hela natten, haha :)

Kl 02:48 kliver jag upp ur vattnet och är öppen 6 cm. Barnmorskorna tar hål på hinnorna och klart fostervatten kommer ut.

Kl 03:25 ringer jag på barnmorskorna och säger att jag vill ha EDA bedövning. En kort stund efter kommer Narkosläkaren och EDA sättes.

kl 04:30 Får värkar med 3 minuters intervall men jag känner inte ett dugg, ligger i himmelriket!

Kl 06:00 är jag öppen 8 cm och blir tappad på urin.

Kl 07:45 får jag krystvärkar.

Kl 07:55 är Alfons född. 3782 gram och 53 cm lång.


Denna förlossning var helt underbar och gick betydligt bättre och fortare än vad jag någonsin vågat hoppats på. Jag tycker att det gick fort, med tanke på att det tog väääldigt lång tid med Aurora.

Men nu har jag gjort mitt och till förlossningen ska jag inte mera! Är supernöjd med 2 barn och en av varje.
Det skiljer 2 dagar mellan barnen så vi tajmade det bra :D Glad att dom iaf fick en egen födelsedag :)





Kommentarer
Postat av: Katrin

vad bra att allt gick så bra =) håller med om att det var intensivare andra gången.. lika för mej. Och allt gick så mycket fortare då med. Från första värk (ej kryst) så tog det 3 timmar innan Robin var ute =) tog ca 6 timmar första gången. Men första gången gick vattnet innan jag fick värkar hehe

2011-02-16 @ 19:09:51
URL: http://katrinrigglov.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback