Altan

Sen 1 månad tillbaka så är vi i full rulle med att bygga altan på framsidan, underbart! Den kommer att bli stor & rymlig så jag inte ens vet vad jag ska fylla ut hela altanen med hehe. Men det blir plats att sola på och barnen kan leka. Igår var jag och köpte virke så nu håller vi på med räcket runt om. Det tog oss först 2 veckor att komma på vilket räcke vi ville ha, så då stod byggandet stilla. Men viktigast är att man väljer något som vi båda vill ha och blir nöjd över. Det finns ju lixom en djungel med räcke som man kan ha så inte helt lätt att välja, men det blev det som vi tänkte på från första början och dte blir jättefint! Först var vi inne på att köpa färdigt då vi båda tyckte att det stakete "sjöbo" var skitfint, åkte och kollade på det och vilket skitkvalitè! Kändes som det var byggt av papp alltså, så det gick bort direkt. Då kom vi fram till att vi gör räcke själv, då det blir stabilt o säkert. Men då var frågan hur?! Vi ville göra kors för det är fint, men njae, jag vill kunna ha barnen där ute utan att dom kan ta sig ut så då gick det bort direkt. Så nu gör vi räcke på vågrät vis och blir det piggar emellan typ.

När jag kom hem med virket igår så började mannen att snickra ihop det direkt, ivrig :) Sen ska räcket måla svart. Men vi sätter upp det provisoriskt först så man kapa till allt som det ska vara, så slipper man att målat mycket i onödan. Känns inge kul om man ska måla alla brädor innan dom kommer upp och så får man "kasta" med massor av spill bitar som man målat på, så roligt är de inte att slösa på varken färg & pengar. Dessutom onödig tid, för målar man så räcker det inte med ett lager, krävs oftast 2 lager för bästa resultat.

Apropå måla så är vi oxå igång med att måla panelen i hallen påväg ned till källaren. Den har ju varit i furu men nu blir den vit och fin :) När vi gjordeom hallen så blev den ju vit och ljusare så nu kommer även den delen att passa in i hallen, det blir så fint och nästan färdiga med det, krävs 1 strykning med färg till så är det klart sen.


Jag kommer att lägga in bilder på både hall och altan bygget men nu vaknade min lille plutt så dax att göra lite frukost åt honom, gröt får de bli :)


Fan vad roligt att blogga igen, redan 2 inlägg ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback